lördag 9 februari 2013

Varför så mycket hat?




Näthatet. Vad är det ett uttryck för egentligen? Vissa menar att det är halvgalna tokar som skickar dessa vidriga mejl till andra människor.
Men är det så enkelt tänker jag. Kanske är det så att det i samhället finns ett hat som pyr. Och detta hat verkar vara större mot vissa grupper. Kön, sexualitet eller etnicitet verkar påverka människor till att skriva, rent ut sagt, va fan som helst.

Vi briljerar ju gärna om att Sverige är så jämställt och fint. Här har kvinnor makt och homosexualitet är helt ok (om inte våra egna barn blir det...). Vi tillåter kvinnor som chefer och vi kastar inte ruttna ägg på PRIDE tåget. 
Vi talar gärna om hur viktig invandringen varit och är för Sverige.

Men om man skrapar lite på ytan... Vad döljer det egentligen för åsikter där längst inne? Är det verkligen så lätt att vara homosexuell, kvinna eller ha en annan etnicitet än svensk idag?
Är vi verkligen så solidariska som vi vill ge sken av?
Är näthatet någon slags pyspunka, där frustrerade personer som inte anser sig kunna säga vad som helst, lite mer anonymt kan kasta ur sig den ena hemskheten efter den andra, jag vet inte.

Minns när jag läste genusvetenskap och på den tiden bodde i ett mycket homogent bostadsområde. Jag kände det som jag levde i två världar. Det som uttrycktes under familjemiddagarna med bekanta i området  fick mig ibland att häpna. Att öppet prata nedvärderande mot vissa grupper var liksom helt ok. Visst var det liknande tendenser på högskolekursen, men då var det jag som var den avvikande, jag en vit heterosexuell kvinna, med andra ord tillhörande de starka och normen. Måste säga att det var nog det viktigaste jag lärde mig efter att ha tagit fil kand i ämnet, och dragit på mig en jäkla massa studielån.Nämligen att så här känns det att vara den som är avvikande. Så här mår man när man inte accepteras. Mycket nyttig erfarenhet.

Allt har en baksida och internets baksidor ser vi mer och mer av tänker jag. Hat mot kvinnor. Handel av barn. Ökad barnponografi, dessutom med bilder som aldrig förvinner.
Nätet möjliggör för personer att lättare möta andra med samma preferenser och därmed så uppstår känslan av att det man gör är mer ok. Att hata, köpa och förnedra andra människor kanske känns bättre om man ingår i ett sammanhang.

Detta är frågor som måste tas upp till diskussion och gärna att det pratas mer om det redan i skolan. Det är inte ok att hota, köpa eller förnedra varandra!

För det är väl ändå så att det är lika illa att begå brott bakom tangentbordet som det är IRL. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar